«Наше завдання – щоб українці робили всьому світу відмінний софт» – президент LITSLINK Антон Трубніков «Наше завдання – щоб українці робили всьому світу відмінний софт» – президент LITSLINK Антон Трубніков

Скільки даних потрібно компанії для ефективного використання Big Data? Чому малому й середньому бізнесу варто працювати з готовими рішеннями, а не створювати власний продукт із нуля? Як боротися з дефіцитом кадрів в AI-сфері? Про це AI Conference Kyiv розповів Антон Трубніков – президент LITSLINK.

Антон – фахівець у галузі розробки програмного забезпечення та tech-консалтингу.

Він засновник кількох серверних і продуктових компаній, а також член ради директорів компанії ZERO cognitive system, яка надає передові AI-рішення для великого й середнього бізнесу.

Експерт виступив як спікер на AI Conference Kyiv, яка відбулася 4 червня. У своїй доповіді він розповів про можливості Big Data і впровадження штучного інтелекту. Під час круглого столу він поділився своєю думкою про ефективний розвиток бізнесу завдяки АІ, Інтернету речей та автоматизації.

Інтерв’юер: AI Conference Kyiv (AICK)
Респондент: Антон Трубніков (А.Т.)

AICK: Розкажіть, чим займається компанія LITSLINK і які проєкти вона реалізує?

А.Т.: У нашій компанії ми займаємося різними напрямами: створюємо стартапи, розробляємо програмне забезпечення під замовлення по всьому світу, займаємося освітніми програмами й консультаціями малого й середнього бізнесу з питань програмного забезпечення й сучасних технологій. Одним словом, працюємо в широкому полі сучасних технологій.

На сьогодні наша компанія реалізувала понад 250 маленьких і середніх софтвер-продуктів. Наприклад, це MUSH – спеціальна соцмережа для матерів і вагітних в Англії, яка отримала багато позитивних відгуків і визнання на найвищому рівні. Є досвід у різних робототехнічних проєктах, email-сервісу на АІ для юридичних компаній та багато іншого.


AICK: У вашій компанії є власний музей. Розкажіть про нього докладніше.

А.Т.: Наш Software & Computer Museum знаходиться в Києві та Харкові. Він працює 6 днів на тиждень. Вхід для всіх безкоштовний!

На базі музею проводять також безкоштовні курси з основ комп’ютерної грамотності, використання смартфонів для людей старшого покоління. Ми робимо все, щоб українці були з комп’ютерами на «ти» й могли заробляти гроші в Інтернеті. Це наша соціальна програма! Ми віримо і знаємо, що люди будь-якого віку можуть бути корисні в сучасній IT-галузі України.


AICK: Наскільки високий інтерес українського бізнесу до впровадження АІ?

А.Т.: Сьогодні в українського бізнесу головний інтерес – виживати на ринку. Коли в країні будуть конкретні кейси і з’явиться компанія, яка завдяки провадженню АІ або інших передових технологій вийде в лідери, тоді інтерес до використання цих рішень зросте за експонентою.

Так було, наприклад, з «ПриватБанком»: він перший, хто зробив якісний і зручний банківський софт для українців, і це дуже швидко вивело його в лідери. Проте застосування AI в цьому софті було не визначальним чинником його успіху. Завдяки цьому ПЗ за 5 років фінансова організація вирвалася в лідери. І тепер кожен банк в Україні або порівнює своє програмне забезпечення з розробками «ПриватБанку», або мріє отримати софт, як у нього.

Коли, наприклад, подібне станеться завдяки AI-технологіям, з очевидним ефектом для бізнесу, наприклад, у сферах продажів, медицини, транспорту або іншій ніші, усі оцінять переваги такого рішення й захочуть використовувати таку ж розробку. Тоді вони спробують щось зробити. У когось вийде, у когось – ні. І якщо вийде, то це буде крутий кейс для ще більшої кількості компаній.


AICK: Яка компанія сьогодні пропонує найкращий вибір АІ-рішень для бізнесу?

А.Т.: На мою особисту думку, на сьогодні це Amazon. Ця компанія була створена в той же період, що і Google. Однак довгий час вона не була лідером, а вже з кінця 2000-х почала стрімко зростати, багато в чому через розумні алгоритми прогнозування споживчого попиту на товари.

Також AI сильно допоміг вирватися вперед і до цього дня тримати лідерство компанії Netflix, та й соцмережа Facebook без своїх новітніх AI-фіч (очевидних і прихованих) заробляла б куди менше.

І все ж з погляду інструментів для малого й середнього бізнесу Amazon – впевнений лідер! Саме він створив і розвиває найбільш просунутий пакет mini AI solutions, які можна швидко й кожному впровадити у свій бізнес уже сьогодні мало не за 30 хвилин налаштувань. Це дуже зручно. У будь-якої компанії є вибір: або витратити на розробку власних рішень десятки, якщо не сотні тисяч доларів, місяці й роки, або за 30 хвилин протестувати готові продукти для тієї чи іншої теми, які, цілком можливо, сильно здивують своїми можливостями недосвідчений у сучасних технологіях малий бізнес в Україні. І саме Amazon на сьогодні дає ширший спектр цих рішень.


AICK: Які завдання сьогодні можна вирішувати завдяки Big Data?

А.Т.: Завдяки Big Data сьогодні можна вирішувати дуже великий спектр завдань. Головне, щоб вона була, ця сама «біг дата» (сміється). Перш ніж починати використовувати термін Big Data щодо себе, компанії потрібно уважно розібратися, чи вистачає в неї потрібних їй даних. Це означає, що в неї має бути мінімум 1 млн, а краще 10 млн ітерацій одних і тих же дійіз теми, яка потрібна компанії. Це може бути 10 млн покупок, 10 млн запитів і відповідей, 10 млн відгуків або 10 млн діалогів.

Наприклад, кореспондент зібрав 10 млн інтерв’ю, бажано за темою одного логічного ряду. З цього переліку ми відбираємо 1 найкращий мільйон (так званих чистих даних), оптимізуємо його й потім на його базі можемо спробувати створити робота-журналіста, який буде не гірше за людину брати інтерв’ю. Але коли варіативність запитань, відповідей і тематик широка, то потрібно вже 100 млн даних, а з них відібрати 10-15 млн чистих даних, на яких потрібно створювати тренування нейронної мережі. Дуже мало компаній в Україні мають потрібну кількість чистих даних (тобто структурованих, перевірених даних, які здатні коректно тренувати програмну нейронну мережу).

А що робити, якщо даних критично мало або їх зовсім немає? Ось тут і приходять на допомогу сервіси топових компаній (Amazon, Microsoft, Google тощо), і цілком ймовірно, що для цілей бізнесу без великих даних ці сервіси будуть дуже корисні, ну або як мінімум пізнавальними (сміється).

Думаю, скоро всі та всюди використовуватимуть різні мікросервіси від Amazon, Microsoft, Google і розробки компанії LITSLINK на їхній основі (сміється).

Загалом, якщо у вас немає великих даних, то нічого страшного, можна спробувати зробити синтетичні дані, на яких ми тренуватимемо нейронну мережу.

Якщо розглядати цей приклад, то виникають різні питання: як це все працює, чи потрібно це робити чи простіше платити гроші людям, які роблять це ж саме. Тут компанії важливо самій розуміти, наскільки це їй потрібно й наскільки буде вигідно з погляду бізнесу. Більшість розмов про AI – це повний buzzword (модні слівця для медіапонтів). У програмного AI-робота, який розробляється з нуля, можна вкласти кілька мільйонів доларів і роки розробки, а він виконуватиме роботу, яку люди роблять за меншу оплату й однаково краще та різноманітніше, ніж робот. А ось, наприклад, будь-яку рутинну, об’ємну, потрібну й дуже шаблонну роботу можна й потрібно автоматизувати завдяки AI, який створюється на базі правильних великих даних.


AICK: Які українські компанії вже використовують великі дані?

А.Т.: Серед найбільш відомих і успішних Ring, Grammarly, People.ai, а також представництва великих компаній і різні стартапи.


AICK: Наскільки АІ-рішення є застосовуваними на рівні малого й середнього бізнесу? Чи є сенс невеликим компаніям створювати власні рішення чи краще використовувати готові розробки?

А.Т.: Якщо в компанії є мінімум $1 млн і мінімум 1 рік на розробку, то можна спробувати щось створити, але це однаково буде на базі наявних топових рішень.

Я вважаю, що надмалий, малий і середній бізнес в Україні просто зобов’язаний використовувати наявні AI-рішення, які доступні на ринку, й аналізувати, допомагають вони йому чи ні.

Невеликі компанії повинні співпрацювати з research-центрами. Такі фахівці можуть сповіщати їх про те, що Amazon, Microsoft, Google або інша компанія запустила новий сервіс, який, наприклад, дає змогу збільшити конверсію продажів на 20% за наявності хоча б 5000 клієнтів. Його можна купити за $100 в місяць, додати в нього свою базу даних і почати використовувати. Подібний підхід може в результаті спрацювати, він швидший і вже точно дешевший.

Крім цього, компанії повинні постійно досліджувати найсвіжіші та актуальні методи, продукти, стартапи, SDK та API, які доступні на ринку, а ще краще найняти software-консультанта.

Наприклад, IBM Watson. Він чудово працює в деяких кейсах. Але для його використання потрібні інженери, бізнес-аналітики та дослідники. Його експлуатація однаково коштуватиме дешевше, ніж власна розробка з нуля. Створення власного рішення для малого та середнього бізнесу – це реальна утопія. Це як побудувати космічний корабель. Почати ви, можливо, і почнете, а закінчити – не зможете.


AICK: З чого почати компаніям, які хочуть впровадити у свою роботу нові технології?

А.Т.: Потрібно звернутися за консультацією до фахівців, до таких, як LITSLINK, наприклад (сміється).

Загалом підхід до впровадження технологій можна порівняти з лікуванням. Є два варіанти: або викликати лікаря і проконсультуватися, або почитати у «Вікіпедії» про цю хворобу й самому лікуватися. Якщо не software-бізнес впроваджує software-рішення самостійно, то це як самолікування. Воно може працювати, а може й ні, чи навіть може нашкодити.

А ті компанії, які все ж почнуть і зможуть ефективно використовувати AI, набагато випередять конкурентів.


AICK: З якими проблемами можуть зіткнутися компанії під час впровадження технологій?

А.Т.: Перша проблема – це прийняття й аналітика рішень. Чи треба впроваджувати технологію, чи оптимально це. Друга проблема – це бюджетування, а третя – відсутність чітких гарантій навіть від хороших фахівців.

Щодо третього пункту, то важливо розуміти, що професіонали рідко дають гарантії. Наприклад, кухар, готуючи нову страву, не гарантуватиме, що вона вам сподобається. Він може тільки на це сподіватися.

Якщо компанія вам щось гарантує, то це або шаблонне рішення, яке вже не раз було «обкатане» на інших людях, або це обман.


AICK: Сьогодні у світі спостерігається дефіцит кадрів у сфері AI. Як розв’язати цю проблему?

А.Т.: У боротьбі з цією проблемою допоможе диверсифікація. Потрібно перестати шукати дата-саєнтистів, які виконують безліч завдань. Математики, програмісти, аналітики, ресерчери – це повинні бути різні фахівці, які працюють у команді і є майстрами своєї справи.

Спеціалізовані кадри з хорошим набором навичок в Data Science дуже цінні. Їх дуже мало, і їх складно знайти. Їх перекуповують великі корпорації. Тому простіше купити сервіс, звернутися до спеціалізованих компаній. А зібрати свою команду дуже важко, дорого й ризиковано.

У нашій компанії працюють фахівці з усієї України. Наше завдання – щоб українці робили всьому світу класний софт.


AICK: Ви виступали з доповіддю на AI Conference Kyiv і брали участь у круглому столі. Розкажіть, яке враження від заходу?

А.Т.: Конференція цікава, зібрала багато людей. Уся аудиторія усвідомлена, намагається щось зрозуміти. Сподіваюся, їм було корисно. Аудиторія була зацікавлена. Я радий був поділитися своїм розумінням та досвідом.

Дякую всім за увагу!


Більше про впровадження і використання технологій штучного інтелекту в бізнесі – на AI Conference Kyiv.

Схожі новини